Työelämä - 03.09.2014 klo 10.35 - Nro 10/14 - Uutinen

Työnantaja ei voi määrätä Facebook-kirjoituksistasi

Pam-lehden selvitysten mukaan osa yrityksistä pyytää työntekijöitä markkinoimaan yritystä omalla tilillään sosiaalisessa mediassa. Työntekijöiden ei tarvitsisi suostua.

Pam-lehden lukijaraadilleen tekemän kyselyn mukaan neljää kaikkiaan 66 vastanneesta työntekijästä on pyydetty tai edellytetty markkinoimaan yritystä sosiaalisessa mediassa. Myös PAMin työsuhdeneuvontaan tuli kesällä kysely aiheesta.

"Työntekijöiden pitäisi kieltäytyä tällaisesta ja heillä on oikeus kieltäytyä", PAMin sopimusasiantuntija Timo Reinikainen toteaa.

Ilmiö ei ainakaan vielä näytä olevan yleinen. Reinikainen pelkää kuitenkin, että tällaiset pyynnöt saattavat lisääntyä.

Työnantaja ei voi velvoittaa työntekijöitään käyttämään henkilökohtaisia profiilejaan markkinointiin.

"Työnantajien pitää tarkasti harkita tällaisten pyyntöjen esittämistä, koska työntekijöiden voi olla vaikeaa kieltäytyä", Helsingin yliopiston viestintäoikeuden professori Päivi Korpisaari sanoo.

Monessa yrityksessä kännykän ja sosiaalisen median käyttö on vieläpä kielletty työajalla. Jos silti edellytetään Facebookin käyttöä, se tapahtuu työntekijän vapaa-ajalla ja siten palkatta. Siihenkään työntekijöiden ei pidä suostua.

Pam-lehti jututti some-aiheesta myös 10:tä työntekijää eri liikkeissä Helsingin keskustassa. Kukaan heistä ei ollut saanut pyyntöä markkinoida yritystä. Moni työntekijä kertoi kuitenkin tykkääväänsä yrityksen Facebook-sivusta vapaaehtoisesti ilman työnantajan pyyntöä.

"Jos meillä on joku hyvä tarjous meneillään, niin voin jakaa sen", eräs työntekijä kertoi.

Lisää aiheesta Pam-lehdessä 10/2014, joka ilmestyy 5.9.

Kirjoittanut: Jonna Söderqvist